Η εκπρόθεσμη διακοπή εργασιών και η προσκόμιση βιβλίων και στοιχείων

Αναφορικά με την εκπρόθεσμη διακοπή εργασιών σύμφωνα με τις οδηγίες της Πολ. 1163/2016, κατά τη διακοπή εργασιών επιχειρηματικής δραστηριότητας, δεν υφίσταται υποχρέωση ακύρωσης των αχρησιμοποίητων θεωρημένων στοιχείων, η θεώρηση των οποίων διενεργήθηκε από το χρόνο παραγωγικής λειτουργίας του συστήματος TAXIS, σε κάθε Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.).

Πέραν των ανωτέρω, στην εν λόγω απόφαση δε γίνεται λόγος για υποχρέωση του φορολογούμενου προσκόμισης των θεωρημένων βιβλίων ή στοιχείων προς επίδειξη στην αρμόδια ΔΟΥ.

Περαιτέρω, με βάση την παρ. 2, του άρθρου 13, του Ν. 4174/2013, τα λογιστικά αρχεία πρέπει να διαφυλάσσονται κατ’ ελάχιστον:

α) για διάστημα πέντε (5) ετών από την λήξη του αντίστοιχου φορολογικού έτους εντός του οποίου υπάρχει η υπάρχει η υποχρέωση υποβολής δήλωσης ή

β) εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 36 του Κώδικα (παράταση της παραγραφής λόγω υποβολής τροποποιητικής δήλωση κ.λπ.), έως ότου παραγραφεί το δικαίωμα έκδοσης από τη Φορολογική Διοίκηση πράξης προσδιορισμού του φόρου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο αυτή ή

γ) έως ότου τελεσιδικήσει η απαίτηση της Φορολογικής Διοίκησης σε συνέχεια διενέργειας φορολογικού ελέγχου ή έως ότου αποσβεστεί ολοσχερώς η απαίτηση λόγω εξόφλησης.

Η διοίκηση ερμηνεύοντας την ανωτέρω διάταξη με την Πολ. 1026/2018, προβλέπει ότι  η απώλεια ή η μη διαφύλαξη των μη χρησιμοποιηθέντων θεωρημένων βιβλίων και στοιχείων δεν αποτελεί παράβαση των εν λόγω διατάξεων του ΚΦΔ, ούτε κάποια άλλη παράβαση. Επομένως, για την απώλεια ή τη μη διαφύλαξη αυτών δεν επιβάλλονται κυρώσεις, εκτός εάν αποδειχθεί ότι αυτά έχουν χρησιμοποιηθεί.
Επισημαίνεται ότι ο τρόπος απόδειξης ότι τα θεωρημένα βιβλία και στοιχεία έχουν χρησιμοποιηθεί (εξαντληθεί) ή όχι, είναι σε κάθε περίπτωση θέμα πραγματικό, η εξέταση του οποίου ανάγεται στην αρμοδιότητα του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. και των αρμοδίων ελεγκτικών οργάνων, οι οποίοι δύνανται να το εξετάζουν με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο (όπως από τις καταχωρήσεις στα βιβλία, τις καταστάσεις πελατών, προμηθευτών, στοιχεία που θα προσκομίσει ο υπόχρεος, κλπ).

Επίσης, η Πολ. 1026/2018 αναφέρει ότι κατά τη διακοπή των εργασιών επιχειρηματικής δραστηριότητας (είτε πρόκειται για εμπρόθεσμη είτε για εκπρόθεσμη διακοπή) δεν υπάρχει υποχρέωση προσκόμισης για επίδειξη στη ΔΟΥ των αχρησιμοποίητων θεωρημένων στοιχείων, δεδομένου ότι δεν υφίσταται πλέον υποχρέωση ακύρωσης των στοιχείων αυτών κατά τη διακοπή των εργασιών επιχείρησης κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της απόφασης Πολ. 1163/2016.

Επομένως, από τα παραπάνω, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι αρμόδιοι υπάλληλοι των ΔΟΥ δεν δύνανται να ζητούν την προσκόμιση των αχρησιμοποίητων θεωρημένων βιβλίων ή στοιχείων και ότι η τυχόν απώλεια αυτών δεν επισύρει πρόστιμο σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΔ.

Από το «Βήμα των Λογιστών» του http://epixeirisi.gr/